A więc...obecny system walk opiera się praktycznie całkowicie na opinii, wyobraźni i osądzie sędziego. Bywały, bywają i bywać będą sytuacje gdzie ktoś kwestionuje decyzję - tego raczej się wykluczyć nie da.
Ale co da się zrobić - to "pokazać" stopień przewagi pokemona A nad pokemonem B, jako podstawę do decyzji sędziego.
Zanim zaczną się krzyki "O, nie chciałeś mechaniki P:<" albo "A tak głośno krzyczał jak ktoś chciał wprowadzić system do walk >:C" - tu nie chodzi ani o mechanikę, ani system dotykający walk typu "Ten atak zabiera tyle a ten tyle". Chodzi o coś bardziej prostego w użyciu, kontrolującego przebieg walk tylko w ogólnikowy sposób pokazać kto jest lepszy "na papierze", bo mimo że są sytuacje kiedy słabszy pokemon wygrywa, to w większości jednak ten który ma przewagę siły i typów odchodzi z wygraną.
Tak więc o to mój projekt.
Sam koncept zapożyczyłem ze sportów walki - gdzie częstym system oceniania jest tzw. "10 Points Must Score" ale na nazwie i ogólnym zamyśle, podobieństwa się kończą.
Wiemy że taktyka trenera jest ważna. Ale przewagi typów i siły pokemonów, często przeważają - i mimo genialnych pomysłów, pokemon przegrywa. U nas zdarzają się sytuacje przeczące temu i stawiające pytanie "Czy ja potrzebuje odpowiedniego pokemona na ten gym?"
Mój pomysł jest w gruncie rzeczy prosty. Do każdej głównej przewagi (taktyka, aka. czynnik ludzki, przewaga leveli, przewaga typów, przewaga ataków) przypisujemy punkty. Na podstawie tych punktów widać który pokemon ma przewagę ogólną w tej walce/rundzie. Wtedy widać czy werdykt sędziego o stanie zdrowia poków ma sens, czy nie. System ten da obiektywniejszy punkt widzenia na walkę, pomagając zarówno sędziemu jak i walczącym.
Ale teraz do rzeczy - jakby to miało wyglądać.
Mamy 4 główne przewagi:
Taktyka
l
v
Przewaga Leveli
l
v
Przewaga Typów
l
v
Przewaga Ataków
Powyższy zapis ukazuje także ich hierarchię w tym systemie. Jak widać, taktyka i wkład gracza wciąż góruje nad pozostałymi.
Jak miały by wyglądać podziały punktowe?
Przewaga | Ilość Punktów |
Taktyka | 0-4 |
Przewaga Leveli | 0-3 |
Przewaga Typów | 2 |
Przewaga Ataków | 1 |
Teraz wyjaśnienie.
Przewaga Ataków - 1 Point - przyznawany pokemonowi który w danej turze użył większej ilości ataków mających mnożnik obrażeń ponad x 1 względem rywala. Note: Użycie Flamethrower'a 10 razy na trawiastego poka liczy się dalej jako jeden. Chodzi ogólnie o rodzaj ataku, nie liczbę jego użyć. W razie braku lub równej ilości, oba pokemony otrzymują punkt. Używanie ataków mających mnożnik poniżej 1, liczone jest jako atak z przewagą dla przeciwnika (odejmuje się to od liczby efektywnych ataków)
Przewaga Typów - 2 Points - stała przewaga, przyznawana pokemonowi z typem przewagą typów (np. Charmander Vs Ivysaur, Charmander otrzymuje punkty)
Przewaga Leveli - 0-3 Points - tutaj jest różnie. Dlaczego? Bo przecież przewaga ta może być różna. Może to być przewaga 1 levelu, może ich być 10. Albo i 20. Dlatego tutaj mamy skalę ruchomą. 1 Punkt za przewagę leveli w zakresie 1-2. 2 Punkty za przewagę w zakresie 3-4. 3 Punkty za przewagę 5+. W przypadku równej liczby poziomów, żaden pokemon nie otrzymuje punktów.
Taktyka - 0-4 Points - jak wyżej, tutaj też może być różnie. BARDZO różnie. I tutaj nie ma raczej innej siły - musi to podlegać ocenie sędziego. Jeżeli uzna że taktyka gracza X jest lepsza niż gracza Y, to gracz X otrzymuje 4 punkty, gracz Y otrzymuje 3 punkty. Jeżeli taktyka gracza X zawierała manewr czy kombinację, która zdaniem sędziego ma sens, jest pomysłowa i daje większe szanse - może dać 4 punkty graczowi X i 2 punkty graczowi Y. Dlaczego? Bo jeśli moja taktyka była lepsza, to znaczy że znalazłem dziury w taktyce rywala i wykorzystałem je, krzyżując tym samym plany rywala - przez co jego taktyka okazuje się jeszcze słabsza. Mogłoby to doprowadzić do sytuacji kiedy sławna już "Przewaga Bycia Drugim" jest jeszcze większa - ale nie widziałem jeszcze nigdy na żadnym Lazure walki między graczami zakończonej w jednej kolejce, więc każdy z graczy będzie miał swoją okazję do wykorzystania tego - co wyrównuje znowu walkę.
Pokaże to jeszcze na przykładzie. Wygenerowałem dwa pokemony i wylosowałem im levele:
Pokemon A -> Clamperl, Level: 17
Pokemon B -> Cottonee, Level: 14
A więc te dwa pokemony ze sobą walczą. Zobaczmy kto ma przewagę:
Przewaga ataków:
Na potrzeby przykładu powiedzmy że Cottonee użyła 2 ataków trawiastych i jednego Fairy. Clamperl z kolei wykorzystała atak wodny i dwa lodowe. Wiec Cottonee użyła w sumie 2 ataków efektywnych na Clamperl, podczas gdy Clamperl użyła dwóch efektywnych i jednego nie efektywnego.
Cottonee: 2 Effective
Clamperl: 2 Effective - 1 Not-Effective = 1 Effective
Przewaga wędruje do Cottonee
Cottonee 1 : 0 Clamperl
Przewaga typów:
Cottonee jest typem trawiastym/fairy. Clamperl to typ wodny. Przewaga jasno więc wędruje tu do Cottonee
Cottonee 3 : 0 Clamperl
Przewaga Leveli:
Również jasna do stwierdzenia - Clamperl ma 3 levele więcej, co daje jej 2 punkty w tej kategorii.
Cottonee 3 : 2 Clamperl
Taktyka:
Dochodzimy do taktyki - i jak widać walka wygląda na wyrównaną. Dlatego właśnie taktyka jest wciąż ważna - bo wiele może zmienić. Powiedzmy że trener Clamperl wykorzystał swoją wyobraźnie i napisał lepszą taktyką (jakościowo, nie ilościowo) i otrzymał od sędziego 4 punkty, natomiast Cottonee otrzymała 3.
Cottonee 6 : 6 Clamperl
Jak widać, ta runda walki "na papierze" jest remisowa. Co to oznacza dla trenerów? Że walka idzie łeb w łeb. Tutaj przejmuje już sędzia - korzystając z dotychczasowego systemu. Co więc zmienia ten system "stopni przewagi"? Daje informację iż pokemony są mimo wszystko sobie równe i końcowy efekt (punkty życia) powinny to odzwierciedlić. Nie spodziewajmy się że Cottonee dzięki przewadze typów uzyska 10-15% przewagę po tej rundzie, ale i Clamperl nie uzyska takiej przewagi dzięki przewadze leveli. Różnica wahałaby się zapewne w granicy 2-4% życia.
A co jeśli taktyka Clamperl byłaby lepsza i zawierała pomysł na uziemienie Cottonee, lub wykorzystanie jej słabych stron i zamiast 4 : 3, byłoby 4 : 2? Cały wynik zmieniłby się na
Cottonee 5 : 6 Clamperl
A więc w tej sytuacji Clamperl wysunęłaby się na prowadzenie. Co jeszcze by to dało? Gdyby jednak to Cottonee miała przewagę po tej rundzie, zapaliłaby się lampka ostrzegawcza - coś się stało. Mimo przewagi, Cottonee z jakiegoś powodu wygrywa. Wtedy właśnie gracz miałby prawo zapytać o powód dlaczego jego pokemon przegrywa, mimo przewagi. Oczywiście, przewaga jednego punktu nie oznacza że zyskamy mega przewagę i ZAWSZE będziemy wygrywać. Są przecież zmiany statystyk jak celność, unikliwość, szybkość, atak itp.
EDIT #1: Zef mi przypomniał o walkach z NPC. W walkach z NPC/Gymach punktacja za taktykę wynosi zawsze 4 : 3. Z przewagą dla gracza, jeśli była dobra - lub z przewagą dla NPC jeśli taktyka gracza była zła, miała dziury i brakowało sensu C:
Przewaga 1 Stopnia Przewagi (6 - 5 = 1) stwierdza że w warunkach kiedy statystyki są nietknięte, pokemon z przewagą powinien wygrywać. 1 Stopień przewagi to jeszcze jednak nie koniec świata. Ale jeśli nasz pokemon przegrywałby z przewagą 2-3 stopni, wtedy już można zacząć się martwić że coś jest nie tak.
Wiem że przez długość tego posta może wydawać się to proste, ale pamiętajcie - zawarłem tu wiele wyjaśnień. Koniec końców, sprowadza się to do dania 4 cyfr i stwierdzeniu która z nich jest większa. Nie jest to także coś co mówi "Ten pokemon MUSI wygrać, jeśli tylko stopień przewagi". Przy 1-2 stopniach przewagi, to wciąż może się zmienić i nie koniecznie musimy przegrać przy stracie 2 stopni przewagi, jeśli tylko mamy trochę szczęścia i umiejętności do kombinowania. Pokazałoby to także czy mamy szanse w takiej walce. Jak widać na przykładzie, Clamperl ma 3 levele przewagi, ale Cottonee ma przewagę typu co praktycznie się neutralizuje w połączeniu z przewagą ataków i typów. Jednak gdyby były Clamperl walczyła np. z typem ognistym, dostała by 2 dodatkowe punkty za przewagę typów i wynik zmieniłby się z
Cottonee 6 : 6 Clamperl
na
Cottonee 4 : 8 Clamperl
Dając Clamperl 4 Stopnie Przewagi, dając jej naprawdę dużą przewagę (zakładając że ognisty pokemon wyszedłby wciąż z 1 punktem za przewagę typów ataków, co jest możliwe)
Tak więc...mam nadzieję że jest to w miarę zrozumiałe. Oczekuje pytań, niedomówień i czegoś co może być niezrozumiałe - tak więc czekam na opinie/pytania/propozycje. Jestem w stanie na nie udzielić odpowiedzi C: